Rakouské ALPY - VIA FERRATA 17. - 19. 8. 2007

Auto č. 1 startuje kolem 7p.m. ze Skalky. Posádku tvoří řidič francesco, Marcel, Brašule, Sabča a Koblih, která si na tuto akci zaletěla z Frankfurtu. Bravurně míjíme všechny zácpy pátečního podvečera a via ČB si to smažíme na Linz, Salzburg až do vesničky Dienten (1128m) na úpati Hochkönig (2941m) v Salzburger Kalkalpen.
V půl jedné už uléháme pod širou oblohou, přestože ta nevěstí nic dobrého. Sotva jsme zahmouřili oka, překvapil nás bleskový dojezd Charlieho, Boba, Danči, Břéťi a Petra (Jak ti se tam v 5 vešli, je mi záhadou :-)
Dokonale jsem nasála atmosféru místa, protože jsem za noc několikrát vzhůru a v duchu 100x opisuji; „do Alp letní spacák nepatří!“
V 5:30 jsme vystrkujeme nos do hnusně vlhkého a temného rána, urychleně pakujeme nejnutnější a v 6:00 už tavíme šlachy na turistické značce č. 432. Do půl hodiny (zhruba u Erichhütte) cpeme rukavice a nepromokavé bundy do batohů, z mlhy se vynořují okolní vrcholky pozlacené slunečními paprsky a fleky modré oblohy podněcují potřebný optimismus.
Po dvou hodinách ostrého nástupu jsme se vyhoupli do sedla (asi 2300m), kde ferrata začíná spolu s nádherným 360° výhledem – např. na zaledněný Gastein, hluboce zařízlá zelená údolí, jezera apod.

Ferratu Königsjodler – nejobtížnější cestu na Hochkönig - postavil v roce 2001 Richard Franzl, musím říct velice solidně. Se svými 1700 exponovanými „klettermeter“ je v Salzburgsku nejdelší, a protože je také dost vysoko, patří k nejtěžším klettersteigům ve východních Alpách.
V první části převažovala obtížnost C-D. Velký ohlas vzbudila lanovka s přiléhavým názvem „Flying Fox“. Docela to svištělo, a kdo nebrzdil, mohl se na konci slušně rozplácnout. To se naštěstí stalo jen francescovi, který tak učinil naprosto záměrně, když nám předváděl, jak se to nemá dělat.
V druhé části graduje napětí dlouhým výšvihem v kolmé „Franzl‘ Fantastica“ (kde nás bez pardonu převálcoval šlachovitý párek místních důchodců) a také velmi vzdušnými hřebínky s výhledy z čím dál tím „ptačejší“ perspektivy.
Těsně před dosažením vrcholu se nám bohužel Hochkönig i s Franz-Eduard-Matras-Haus halí mračny a my hodnotíme plácek pod „Hohen Kopf“, jako vhodné místo k sestupu.
Začátek nás vrácí do reality horského terénu. Štěrk s lidmi se sype proudem a většina po výškovém půlkiláku začíná – podle Boba naprosto scestně – opět šplhat do kopce zpět k nástupu na ferratu. Já se držím velitele (má přeci mapu!), který v sobě nezapřel dlouholetého člena Turistického oddílu a neomylně volí zkratku horší zato delší :-)
Odměnou nám je rodinně útulný hostinec se zahrádkou, několik piv a výtečná večeře. Někteří skalní trampové mezitím zblajzli na parkovišti své Dobré Večeře, a protože řidiči jsou stateční, přesunujeme se ještě téhož večera o 100km jižněji kousek od Gmündu do kraje vodopádů. První krasavec byl hned za odpočívadlem, na kterém jsme bezostyšně po česku zakempovali.

Na Fallbach druhého dne dorážíme až kolem půl 11. Platíme 2,5 € za vstup do parku, míjíme naučné stezky i dětské prolézačky a nerozcvičeni nastupujeme 200 metrové „mrně“ podél vodopádu.
Svaly nám ztuhly hned po pár úvodních metrech. francesco vyslovuje obavu o slabší pohlaví, do kterého mne naštěstí nepočítá a skupina za námi skutečně zpomaluje. Na únikovce zvažují další postup a my dva se lačně sápeme vzhůru vstříc „Éčkovým“ lahůdkám. Cesta je výborně odjištěna, a tak se nakonec odvažují všichni s výjimkou Břéti, který nemusí zbořit všechno hned na svém prvním ferratovém výletě :-)
Zadarmo to rozhodně nebylo, Brašule dokonce jedním skutečným pádem ulovila řadu velkých modřin.
Kompletní jsme opět až ve 3hod odpoledne, zavrhujeme proto další ferratku „Luft unter den Solen“ a naloďujeme se na cestu zpět. Krátce váháme v Salzburgu nad jakýmsi kratičkým citywall, v nejlepším se má však přestat.
Hranice překračujeme v 18:30 a nebýt běsnících živlů, které způsobily dopravní kolaps, byli bychom doma snad už na večerníčka. I bez něj to byl ale moc fajn víkend!!!:-)

Zapsala Sabča

Ps.: koho jsme nalákali, více info a fotek na:

Konigsjödler video: http://www.youtube.com/watch?v=8vOsw86f8XE
Konigsjödler: http://www.bergsteigen.at/de/touren.aspx?ID=121
Fallbach: http://www.tauernalpin.at/bergsteigen-und-klettern/klettern-in-fels-uns-eis/klettersteig-fallbach.html